Ik had ongeveer 3 uur Duitse
Autobahn in ons Aygootje erop zitten. Een Aygo is een minuscuul autootje met
het vermogen van ongeveer één Shetland pony. Net toen ik van plan was het stuur
over te geven aan mijn vrouw, ook omdat ik moest plassen, zei ze ‘Ik ga even
een dutje doen.’ De gordel drukte op mijn blaas om de aandrang nog wat te
verergeren. Mijn vrouw pakte haar reiskussentje en nestelde zich in de stoel, met
haar knie tegen de versnellingspook.
Een half uurtje later werd
ze wakker. Ik leegde mijn blaas op een onooglijk terreintje langs de snelweg. We
moesten ook tanken, maar zo lang kon ik niet wachten.
Ik ging zitten op de
bijrijdersstoel en mijn vrouw startte. De versnellingsbak knarste een paar keer.
Het motortje raasde. De geur van verbrande koppeling vulde het interieur. Een
Audi miste ons op een haar na tijdens het invoegen. Ik besloot de omgeving van
onze route op mijn telefoon te verkennen. Tikte “Tankstelle” in de zoekbalk boven
de kaart. Op het kaartje floepten een aantal pinnetjes omhoog. Elk pinnetje was
een tankstation.
Het eerstvolgende
tankstation was over 27 kilometer: Pforzheim. Ik heb er twee keer in mijn leven
stilgestaan in een onvoorstelbare verkeerschaos. Er zijn daar twee pompjes in
totaal voor allebei de richtingen van de snelweg. Het klinkerweggetje, de
pompjes en het gebouwtje zijn in de jaren 70 geplaatst en daarna aan hun lot
over gelaten. Alles is kapot, kleeft en stinkt. Twijfelachtige figuren roken er
sjekkies en volgen je bewegingen nauwlettend.
Met nog ruim 120
“resterende” kilometers dacht ik makkelijk een pomp verder te halen, ook al
wist ik dat die “resterende” kilometers steeds sneller minder zouden worden.
We pruttelden langs
Pforzheim, waar het opvallend rustig was. In deze 27 kilometer waren er 40 “resterende”
kilometers vanaf gegaan. De volgende pomp aan de snelweg zou over 55 kilometer
zijn. Ik verwachtte niet meer dat onze 82 “resterende” kilometers voldoende zouden
zijn om die te bereiken. Ik zag mijzelf al met een jerrycan benzine in de
brandende zon langs de snelweg zeulen. Kilometers lopen. De reis zou uren
langer worden.
Ondertussen rommelde mijn
vrouw nog wat met de versnellingsbak en terwijl we helling op in de linkerbaan
steeds langzamer gingen, begon het verkeer in de rechter ons weer in te halen. Op
mijn telefoon verschoof ik het kaartje iets verder langs onze route. Ik tikte
op “search” en zag nieuwe pinnetjes in de buurt van de snelweg omhoog floepen. Ik
keek even op het instrumentenpaneel om te zien hoeveel “resterende” kilometers
er nog waren. 40. En we waren nog geen 20 kilometer voorbij Pforzheim. Achter
ons lichtsignalen. Mijn vrouw gaf richting aan en stuurde langzaam naar rechts.
Op mijn telefoon zag ik het dichtstbijzijnde pompstation bij de volgende
afslag, op ruim 7 kilometer van onze huidige positie. Ik drukte op “navigeer
naar deze plaats”.
De haakse bocht aan het
eind van de afrit nadert snel. Ik zie mijn vrouw geen aanstalten maken om te
remmen. Ik zie ons al rechtdoor in het struikgewas verdwijnen. Ik weet ook dat
geen enkele bestuurder zit te wachten op commentaar van de bijrijder. Mijn
vrouw al helemaal niet. Maar we zijn nu wel heel dicht bij het einde van de
strook en we hebben nog nauwelijks vaart geminderd.
‘Remmen!’ roep ik dan
toch. Lijfsbehoud is sterker dan relatiebehoud.
Ternauwernood blijven we
op het asfalt, vol op de remmen. Onderaan de bocht is de vaart er wel uit. We
rollen sloom langs een bosje, richting de volgende invoegstrook. Het tempo
lijkt steeds slomer vergeleken bij de Audi’s en BMW’s die ik in gedachten
voorbij zie razen. Mijn vrouw kijkt strak voor zich uit. Beide handen aan het
stuur, witte knokkels.
‘Tweede versnelling!’
roep ik, ‘gassen!’
Maar de weg is leeg.
Verderop een kruising met stoplichten en daarachter het tankstationnetje.
Zwijgend stopt mijn vrouw naast één van de beschikbare pompen. Zwijgend stapt
ze uit, ze laat het portier open staan. Terwijl de tank volstroomt staar ik
naar het gebouwtje. Mijn vrouw staat te lachen met de jongeman achter de balie.
Reacties
Een reactie posten